poniedziałek, 28 maja 2012

Komputer


  Komputer
 Komputer to realne  zagrożenie uzależnienia. Prof. Siemieniecki podkreśla, że wzrasta liczna osób uzależnionych bądź przejawiających fobię względem komputera. Jest to niewątpliwie skutkiem upowszechniania Ti. Warto dodać, że zwiększa się liczba przypadków lęków i niepokoju jakie budzi praca z komputerem. Osobą takim towarzyszą objawy takie jak: bóle głowy, podrażnienie, koszmary nocne , podwyższony poziom adrenaliny, przyspieszone tętno, wzrost ciśnienia krwi. Przyczyną tego może być wg prof. Siemienieckiego trudność w opanowaniu obsługi komputera. Niepokój ten może nieć podłoże w „ ciągłym współzawodnictwie we współczesnym świecie, gdzie umiejętność obsługi komputera i kompetencja w tym zakresie jest niezbędna do odniesienia sukcesu. To zjawisko występuję przeważnie u osób dorosłych, gdyż z wiekiem zmniejsza się plastyczność uczenia się nowych rzeczy. Prof. Siemieniecki podkreślił również na podstawie badań, że ten problem dotyczy również nauczycieli czynnych zawodowo.   Przez komputer również nie dochodzi do związków emocjonalnych z ludźmi co prowadzić może do izolacji społecznej. Charakterystyczne dla osób uzależnionych są: rozkojarzenie, zaburzenie pamięci, ograniczenie bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami. Ilość czasu spędzonego przed monitorem może być brakiem alternatywnych form spędzania czasu, dodajmy też, że komputeromiania jest modna.
Zagrożeniem jest również fakt, że korzystanie z identycznych programów prowadzi do psychicznego upodabniania się ludzi. Natomiast programy takie jak nauka rysowania, kreowania nie uczą dziecka rysowania tylko obsługi konkretnego programu.
 Korzystanie z komputera propaguje również kulturę obrazu na niekorzyść kultury słowa pisanego. Prowadzi to do  coraz mniejszej liczby czytanych książek, które chętnie zamieniane są na oglądanie TV, programy multimedialne, Internet. Zjawisko to sprzyja rozwojowi myślenia konkretno – obrazowego, ale upośledza myślenie abstrakcyjne. Prof. Siemieniecki wykazał, że prezentacja inf w formie obrazowej niekorzystnie wpływa na naukę uczniów z wysokim wskaźnikiem inteligencji i myślenia twórczego.

Dochodzi również do sytuacji , że próbuje się zastąpić nauczyciela komputerem. Ale to nie jest korzystne dla dziecka gdyż maszyna nie odbiera wrażeń, nie odczuwa emocji, nie jest podmiotem rozumienia ani nie jest zdolna do osiągnięcią wglądu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz